کاربرد ابزار

جوشکاری چیست و ابزارهای مورد نیاز جوشکاری کدام می‌باشد؟

جوشکاری چیست و ابزارهای مورد نیاز جوشکاری

جوشکاری یک فرآیند پر سابقه در زمینه‌ی ساخت، فرم دهی و تعمیر مواد فلزی می‌باشد که از دماهای بالا جهت ذوب و ترکیب مواد استفاده می‌کند. صرفا روند جوشکاری دو قطعه را به هم متصل نمی‌کند ( مثل لحیم کردن یا جوش دادن دو قطعه)، بلکه با استفاده از گرمای شدید و گاهی افزودن برخی گازها یا فلزات، سبب می‌شود ساختارهای فلزی دو قطعه متفاوت به هم متصل گردند و در نهایت یک قطعه جدید تولید کنند. یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری، ماده‌ای به اسم پرکننده می‌باشد. این ماده همانطور که از اسم آن مشخص است، به عنوان منبع مواد مذاب یا پر کننده، برای تسهیل در شکل گیری یک پیوند قوی بین فلزات پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر فرآیندهای جوشکاری نیز به نوعی سپر نیاز می‌باشد تا هم از قطعات اصلی و هم از ماده پر کننده در برابر اکسیداسیون در طی فرآیند جوشکاری محافظت نمایید. جوشکاری با استفاده از منابع گوناگون انرژی قابل انجام می‌باشد. این منابع ممکن است شامل اشتعال گاز (شیمیایی)، لیزر، قوس الکتریکی (الکتریکی)، پرتو الکترون، اصطکاک و فرا صوت باشند.

مزایای اینورترهای جوشکاری:

  • ایجاد امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترود‌های رتیلی و قلیایی و همچنین سلولوزی
  • دستیابی به بالاترین کیفیت جوشکاری در میان سایر روش‌های جوشکاری
  • مصرف انرژی پایین در نتیجه صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف برق
  • کاهش تلفات ناشی از نوسانات ولتاژ ورودی و تحمل اضافه بار بسیار بالا
  • پایداری در عملیات جوشکاری به علت ایجاد قوس یکنواخت
  • امکان کنترل شرایط به صورت سریع
  • حمل و نقل و نگهداری آسان  
  • سبک، کم حجم، قدرتمند
  • بازدهی و قدرت بالا

انواع جوشکاری

به صورت کلی، ۵ نوع روش جوشکاری در صنعت می‌باشد:

جوشکاری قوس الکتریکی که خود شامل ۹ بخش می‌شود:

۱- جوشکاری اتمی هیدروژن

در این فرآیند، دو نوع الکترود فلزی استفاده می‌گردد. این دو الکترود در فضایی مملو از هیدروژن عملیات جوشکاری را انجام می‌دهند.

۲- جوشکاری فلزی بدون پوشش

الکترودها در این فرآیند به طور کامل مصرف می‌گردند و پس از فرآیند، باید از الکترودهای جدید استفاده نمود. در این نوع از جوش، از هیچ گاز پوششی استفاده نخواهد شد.

۳-جوش قوس کربنی

در این نوع از جوشکاری از الکترودهای کربنی استفاده می‌گردد. برخی اوقات و در فرآیندهای خاص نیز از مس در این نوع جوش استفاده می‌شود.

۴-جوش قوس الکتریکی با پوشش پودر

این نوع جوش مثل جوشکاری بدون پوشش می‌باشد. با این تفاوت که از پوششی پودری در الکترودها استفاده می‌گردد.

۵-جوش قوس الکتریکی با پوشش گاز

این فرآیند نیز مثل جوشکاری بدون پوشش می‌باشد البته از گاز مخصوص جهت پوشش مواد و قطعات استفاده می‌شود. جوشکاری آرگون یکی از انواع جوشکاری با محافظت گاز می‌باشد.

۶-جوش کاری تنگستن گاز (GTAW یا TIG)

الکترودهای این نوع از جوشکاری، مصرفی نمی‌باشند و فرآیند آن آهسته است. البته دقیق‌ترین جوش‌ها را می‌توان با استفاده از این روش انجام نمود. صنایع هوا فضا یکی از کاربردهای جوش کاری تنگستن هستند.

۷-جوشکاری قوس پلاسما

این جوشکاری شبیه به جوش تنگستن می‌باشد و سطوحی بسیار با کیفیت تولید می‌کند. کاربرد عمده جوش قوس پلاسما در صنایع ابزارسازی و لوله سازی است.

۸-جوشکاری همراه با پوشش فلزات

این نوع از جوش از الکترودهای مصرفی استفاده می‌نماید. منتها جریان پیوسته پودر در این فرآیند، آن را از تماس با سطح هوا حفظ می‌کند.

۹-جوش زیرپودری

این نوع از جوش مثل روش قبلی است با این تفاوت که از پودرهای دانه ریز در آن استفاده می‌گردد.

جوشکاری گاز اکسیژن که شامل ۵ بخش می‌باشد:

۱-جوش هوا-استیلن

در این فرآیند از مواد شیمیایی به عنوان تسهیل‌کننده روند جوشکاری استفاده می‌گردد. به خاطر نقاط ضعف جوشکاری هوا-استیلن، این نوع از اتصالات جوشی محبوبیت کمتری در میان صنعتگران دارد.

۲-جوشکاری اکسی-استیلن

در این نوع از جوش، از ترکیب اکسیژن و استیلن در فرآیند استفاده می‌گردد. این ترکیب، قطعات را تا دمای بسیار زیاد گرم می‌نمایید و این دمای زیاد سبب تولید جوشی بسیار دقیق می‌شود. از طرفی، این ترکیب نسبت به ترکیب‌های دیگر ارزان‌ قیمت‌تر می‌باشد. عموما جوشکاری اکسی استیلن در فرآیند‌های تعمیر و نگهداری استفاده می‌گردد.

۳-جوش پروپان

این نوع از جوشکاری در صنعت به اسم جوش اکسیژن نیز شناخته می‌شود. در این فرآیند، از شعله گاز اکسیژن یا پروپان جهت گرم کردن قطعه استفاده می‌گردد.

۴-جوشکاری اکسی هیدروژن

ترکیب دقیق هیدروژن و اکسیژن، سبب ایجاد جوش‌هایی دقیق در این فرآیند می‌شود.

۵- جوشکاری گاز و فشار

در این فرایند ابتدا شعله گاز دمایی بسیار بالا تولید می‌کند. سپس از فشار قطعات جهت جوش دادن استفاده می‌گردد. البته این نوع از جوشکاری امروزه به نوعی منسوخ شده است.

جوشکاری مقاومتی که شامل ۳ بخش می‌باشد:

۱-جوش نقطه‌ای مقاومتی

این نوع از جوشکاری در صنعت هوافضا و خودرو استفاده می‌گردد. در این فرایند از دو الکترود نوک تیز جهت اتصال دو یا چند قطعه که عموما ضخامت کمی دارند استفاده می‌شود.

۲-جوش درز مقاومتی

این نوع از جوشکاری یکی از متداول‌ترین روش‌های اتصال قطعات می‌باشد. در این فرایند از دو الکترود رول شکل استفاده می‌گردد که اعمال فشار و جریان را به صورت توامان انجام می‌دهند.

۳-جوش آپست

در این نوع از جوشکاری، دو سطح که قرار است در لبه‌ها به هم متصل گردند، تا دمایی مشخص گرم می‌شوند و با فشار زیاد به یکدیگر متصل می‌شوند. فرآیند گرم شدن به کمک مقاومت و جریان الکتریکی ایجاد می‌گردد.

ابزارهای مورد نیاز جوشکاری

اگر شما هم نمی‌دانید که داشتن چه ابزاری برای مبتدیان در شروع کار الزامی می‌باشد، با ما در این قسمت همراه باشید تا با انواع ابزار جوشکاری آشنا شوید. دغدغه مبتدیان در ابتدای فعالیت در این حرفه، عدم آگاهی در مورد ابزارهای مورد نیاز جوشکاری و انتخاب بهترین ابزار برای این کار می‌باشد. در این قسمت با برخی از اصلی‌ترین این ابزارها که داشتن آن‌ها جهت شروع کار به عنوان یک جوشکار الزامی است آشنا می‌شوید.

۱. کلاه جوشکاری تیره کننده خودکار

این اولین و یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری می‌باشد که داشتن آن برای هر فردی ضروری است. همه کلاه‌های جوشکاری دارای کیفیت یکسان نمی‌باشند، لاکن برای داشتن یک کلاه مناسب، نیازی به صرف هزینه زیاد نمی‌باشد. کلاه جوشکاری مهم‌ترین ابزار در کارگاه جوشکاری می‌باشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از یک کلاه تیره کننده خودکار استفاده نمایید. کلاه‌های مخصوص جوشکاری مجهز شده به تیره کننده خودکار به شما این امکان را می‌دهد که قبل از شروع جوشکاری، به راحتی قطعه مورد نظر را مشاهده کنید. این کار به کاهش میزان خطا کمک بسیاری می‌کند.

۲.آهنربای جوشکاری

آهنربای جوش به علت پرکاربرد بودن یکی دیگر از اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز جوشکاری محسوب می‌گردد. این آهنرباها در چند اندازه گوناگون، برای پروژه‌های جوشکاری کوچک تا بزرگ ارائه می‌گردد و با کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی قطعات را در جای خود نگه دارید.

۳.گونیا

گونیا یک ابزار ضروری است و علت آن را در این قسمت متوجه می‌شوید… فرض کنید در حال کار کردن روی یک لوله مربعی شکل هستید و می‌خواهید ۱۲ اینچ از آن را قطع نمایید. برای این کار گونیا خود را بر روی قطعه کار قرار داده و روی قطعه علامت گذاری می‌کنید، اکنون شما زاویه ۹۰ درجه جهت ایجاد برش دارید. علاوه بر این، اگر می خواهید یک برش در زاویه ۴۵ درجه ایجاد نمایید و نیز می‌توانید توسط گونیا قطعه را علامت گذاری و سپس برش بزنید.

۴.ضخامت سنج

اگر می خواهید دریابید که ضخامت فلز شما چقدر است، این ابزار عالی می‌باشد. اکثر جوشکارها نمودارهایی دارند که مشخص می‌کند برای جوشکاری روی فلزهای دارای ضخامت گوناگون، چه عملیاتی باید انجام دهند. تخمین زدن ضخامت فلز با چشم، کار سختی می‌باشد. از این رو استفاده از ضخامت سنج کمک زیادی به شما می‌کند.

۵.سوهان جوشکاری

احتمالا بارها تاکنون اسم سوهان جوشکاری به گوشتان خورده است. کاربرد اصلی سوهان جوشکاری هنگام اتمام پروژه است. هنگامی که قطعات را برش می‌زنید با برآمدگی‌ها و زبری‌های بسیار زیادی مواجه می‌شوید که باید از شر آن‌ها خلاص شوید. در این زمان سوهان جوشکاری به کمک شما می‌آید.

۶.گیره‌ها یا انبرهای جوشکاری

یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری پرکاربرد، گیره جوشکاری می‌باشد. ممکن است در هنگام انجام پروژه، به منظور نگهداری قطعات در جای مد نظرتان، به چندین گیره نیاز پیدا کنید. این گیره‌ها قطعات را محکم در کنار هم نگه می‌دارند و به این ترتیب شما به راحتی می‌توانید عملیات لازم را روی آن‌ها انجام دهید.

۷.دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز جوشکاری می‌باشد. بدیهی ست که شما در زمان جوشکاری به دستکش مخصوص نیاز دارید. دستکش‌های مخصوصی جهت این کار وجود دارد که نوع ضخیم آن برای مبتدیان پیشنهاد می‌شود. با در دست داشتن این نوع دستکش ایمنی جوشکاری، قطعات فلزی داغ را چند ثانیه بدون اینکه دستتان بسوزد می‌توانید نگه دارید. انواع دیگری از دستکش‌ها نیز وجود دارند که با توجه به نوع جوشکاری باید از آن‌ها استفاده نمود.

۸.عینک ایمنی

عینک ایمنی از جمله ابزارهای مورد نیاز جوشکاری می‌باشد که استفاده از آن در برخی از انواع جوشکاری، جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب به چشمان ضروری می‌باشد. در برخی مراحل جوشکاری، جرقه‌هایی تولید می‌گردد که در صورت برخورد آن‌ها با چشم، مشملات جدی به وجود می‌آید.

پیشنهادهای ابزار کوثران:

دیدگاهتان را بنویسید