کاربرد ابزار

انواع اره و کاربرد آنها

انواع اره و کاربرد آنها

اره‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد منحصربه فرد خود را دارند و کاربر باید با توجه به نوع کار و سطح مورد نظر باید اره مناسب را انتخاب کند. اره‌ها به ۲ دسته برقی و دستی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه تعدادی از اره‌ها معرفی شده و کاربرد آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

اره عمودبر

یکی از ابزارهای کاربردی جهت برش چوب و فلز عمودبر است که قابلیت برش‌های مستقیم و منحنی را دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان برش‌هایی با زاویه ۴۵ درجه را نیز ایجاد کرد. این اره به دسته صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم می‌شود. این دستگاه می‌تواند برای برش قطعات چوبی با ضخامت کم مناسب باشد. همچنین به کمک این اره می‌توان الگوهای نسبتا پیچیده‌ای را روی سطوح مورد نظر ایجاد کرد. اره عمودبر به نام اره منبت‌کاری نیز معروف است.

اره همه کاره

اره همه کاره یا افقی‌بر دستگاهی مناسب برای کارگاه‌های نجاری و آهنگری و … است. این اره برای برش لوله و پروفیل مناسب است. به کمک تیغه‌های مختلف و با استفاده از این اره می‌توان قطعات مختلفی مانند چوب و فلز و حتی شاخه‌های سبز و مرطوب را برش داد. همچنین از این اره می‌توان برای برش آجر، پلاستیک تقویت شده، بتن و …. با تیغه مخصوص، استفاده کرد.

اره فارسی‌بر

از این اره برای ایجاد برش زاویه‌ای استفاده می‌شود. این اره به ۳ دسته ساده، ترکیبی و کشویی تقسیم‌بندی می‌شود. این اره به طور شیبدار به دور یک محور گردش می‌کند تا بتواند در زاویه مورد نظر برشی را ایجاد کند. معمولا از این اره برای برش چوب استفاده می‌شود ولی با استفاده از تیغه مناسب سطوح دیگر را نیز برش داد.

اره گردبر

این اره به راحتی قابل حمل است و به طور مستقیم جهت برش چوب، انواع و تخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اره در نجاری بسیار کاربردی است. با استفاده از این اره می‌توان برش‌های مستقیم، زاویه‌دار و کج را روی سطوح ایجاد نمود. اره گردبر برای ساخت مبلمان و کمد و کابینت وانجام دکوراسیون منزل و دیگر صنایع چوبی کاربردی است.

اره میزی

به کمک این اره می‌توان برش‌های بلند و تمیزی را ایجاد کرد. این اره دارای لبه‌ای است که می‌توان چوب را به آن تکیه داد و به آسانی چوب را برش داد. اره میزی برای برش قطعات بزرگ چوب مناسب است. این دستگاه از ابزارهای ثابت در نجاری محسوب می‌شود.

اره دستی

اره دستی شامل یک تیغه و یک دسته می‌باشد. این اره به نیروی بیشتری نیاز دارد. از اره‌های دستی در باغبانی برای برش شاخه درختان استفاده می‌شود. همچنین برای برش قطعات بزرگتر به اره‌های موتوری و برقی نیاز است که دارای قدرت بیشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید