کاربرد ابزار

اور فرز و لبه گیر

انواع اور فرز و چگونه کار کردن با آنها

اور فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

اور فرز یکی از ابزارهای ضروری در نجاری است. اور فرز دستگاهی است که برای لبه‌گیری و نیز صاف کردن لبه‌های برش خودره چوب کاربرد دارد. از این دستگاه برای لبه زدن میز و صفحات چوبی، گود کردن جای شیشه و یا کنده‌کاری روی چوب  و ام دی اف و انواع پلیمر استفاده می‌شود.

اور فرز ها انواع مختلفی دارند و با سرعت نسبتا بالایی در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دور  در دقیقه تیغه را به حرکت در‌می‌آورد و می‌توان برای ایجاد شیار، زه‌وار، سوراخ، برش و ایجاد اتصال‌های چوبی و …. استفاده کرد.

کاربرد اور فرز

این دستگاه کاربرد عمده‌ای در نجاری و ساخت مبلمان دارد. به کمک اور فرز می‌توان لبه ی میزهای چوبی و یا دسته مبلمان را به صورت نیم گرد ابزار خورده و یا به طرح دلخواه شکل داد. همچنین برای ایجاد شیار لازم روی میزها برای قرار دادن شیشه و یا شکل دادن به مصنوعات چوبی، به یک اور فرز نیاز است. امروزه با رایج شدن مبلمان‌هایی با ترکیب چوب و رزین و یا چوب و فلز، استفاده از این دستگاه برای ایجاد کنده‌کاری محل ریختن رزین نیز بیشتر شده.

همچنین از این دستگاه می‌توان برای ترازکردن و اندازه کردن چند قطعه چوبی با هم استفاده کرد. به کمک تیغه اور فرزهای مناسب می‌توان قطعات برش خورده را با الگوی اولیه یکی کرد.     

اور فرزها با توجه به سلیقه نجار و کاربر می‌تواند کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته باشد.

انواع اور فرز

اورفرز انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع و حجم قطعه کار باید انتخاب شود. از این وسیله می‌توان برای انجام کارهای ظریف و بزرگ استفاده کرد. برای انجام کارهای کوچک و ظریف بهتر است از اورفرزهای کوچک و اور فرز مشتی استفاده کرد.

اور فرزهایی که ارتفاع آن‌ها قابل تنظیم است از رایج‌ترین اور فرزهایی هستند که در کارگاه‌های نجاری کاربرد دارند.

اور فرزهای نجاری ترکیبی از یک فرز نجاری ترکیبی و یک پایه اور فرز با ارتفاع متغیر تشکیل شده‌است.

به فرزهای نجاری مشتی کوچک، لبه‌گیر یا اور فرز لبه‌گیر هم گفته می‌شود. از این دستگاه برای ابزار زدن و یا شکل دادن به لبه میزهای چوبی استفاده می‌شود.

لبه‌گیرها عضوی از خانواده اورفرزها و لازمه هرکارگاه نجاری و چوب‌بری هستند. این دستگاه‌ها عموما در ابعاد کوچکتر از اورفرزها عرضه شده و توان کمتری نسبت به آن‌ها دارند. از حیث کاربرد نیز برخلاف اورفرزها که بیشتر برای ایجاد زه وار، سوراخکاری و برش و ایجاد اتصال های چوبی به کار می‌روند، لبه‌گیرها در پرداخت، لبه‌گیری، انداختن شیار و پلیسه‌گیری به کار می‌آیند. در سال‌های اخیر کمتر صنعتی یافت می‌شود که اورفرزها و لبه‌گیرها پای خود را به آن باز نکرده باشند. استادکاران نجاری با اتکا به خلاقیت خود و همچنین تنوع تیغه‎‌های این ابزارآلات، از آن‌ها در ساخت انواع مصنوعات چوبی از جمله میز و صندلی، کتابخانه، مبل و غیره کمک میگیرند.

از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب لبه‌گیر میتوان به توان، سرعت در حالت آزاد، دقت در تنظیم عمق و در آخر سایز کولت اشاره کرد. به طور کلی اورفرزها با کولت‌هایی در سایزهای ۶ ، ۸ ، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر عرضه می‌شوند. این در حالیست که در ساخت لبه‌گیرها بیشتر از کولت های سایز ۶ استفاده می‌کنند.

چگونه از اور فرز استفاده کنیم؟

 تیغ‌های اور فرز انواع مختلفی دارد و اولین کار برای استفاده از اور فرز انتخاب نوع تیغه است که با توجه به طرح مورد نظر باید انتخاب شود. در انتخاب تیغه باید به هماهنگ بودن سایز کولت تیغه با سایز کولت اور فرز توجه شود. در بعضی از اور فرزها می‌توان از تیغه‌هایی با سایز کولت مختلف نیز استفاده کرد. نصب تیغه اور فرز معمولا به کمک یک آچار و قفل اسپیندل انجام می‌شود و این کار بسیار آسان است. به این صورت که باید دنباله تیغه را درون کولت یا تیغ‌گیر دستگاه قرار داده و با یک دست قفل اسپیندل را فشار داده و با دست دیگر به وسیله آچار مهره روی کولت را محکم کرد.

پس از انتخاب نوع تیغه، باید ارتفاع اور فرز با توجه به عمق کنده‌کاری به کمک اهرم یا دستگیره دستگاه تنظیم شود و ثابت شود.   

پیشنهادهای ابزارکوثران

اور فرز ۱۲ میلی‌متر Mahak مدل OF12-2200

اورفرز نجاری ۲۱۰۰ وات Ronix مدل ۷۱۱۳

تیغ اور فرز CNC شیار زن Damar مدل DM000603C

لبه گیر برقی Ronix مدل ۷۱۰۶

اور فرز نجاری Ronix مدل ۷۱۰۸

اور فرز نجاری AEG مدل MF1400KE

دیدگاهتان را بنویسید